Tonfiks. Käsittelee ääntä.

Hertsikan meluaidat

Tiistai 23.10.2018 - Eero Aro


Kyllä ei tarvita yliopistotasoisia akustiikan opintoja, että näkee ilman suurempaa miettimistä, että Helsingin Herttoniemeen rakennettu uusi meluaita on älytön ratkaisu. Ihan maalaisjärjelläkin tuon luulisi ymmärtävän.

Aiheesta kirjoitti mm. Helsingin Sanomat 13.8.

Herttoniemen asuinalue rajoittuu Itäväylään, joka on nelikaistainen ajotie. Itäväylän ja asuinalueen väliin rakennettiin 1980-luvun alussa metrorata, jonka kiskomelua vaimentamaan pystytettiin betoninen meluaita. Aitaa hallinnoi Helsingin Kaupungin Liikennelaitos, eli HKL.

Tänä vuonna Itäväylällä on tehty suuria muutostöitä, rakennettiin ramppeja ja siltoja, joka ei varmaankaan ollut halpaa. Ajoradan pintaa korotettiin. Autoliikenteen aiheuttamaa melua vaimentamaan rakennettiin pellistä ja muovista tehty uusi meluaita, jota hallinnoi Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimiala, siis eri instanssi kuin metroaluetta.

Uusi aita aiheutti valitettavasti sen, että nyt metrojunan melu heijastuu uudesta peltiseinästä asuntoalueen suuntaan, jota ei aikaisemmin tapahtunut. Ennen uutta aitaa metromelu suuntautui pääasiassa Itäväylälle päin, tien toisella puolella on teollisuusalue, jossa ei ole asutusta. Roihuvuoreen on jonkin verran matkaa.

Tuon Hesarin jutun mukaan ”Uuden automelua torjumaan rakennetun meluaidan myötä syntyneet meluongelmat tulivat HKL:lle yllätyksenä”.

Äänitarkkailijan koulutukseen sisältyvän parin viikon akustiikan peruskurssin perusteella olisin voinut kertoa, mitä metroradan taakse pystytetty korkea heijastin saa aikaan. Minäpä piirrän:

Herttoniemen_meluaita.jpg

Muistuuko mieleen, mitä fysiikan kirjassa kerrottiin valon heijastumisesta? "Valonsäteen lähtökulma on sama kuin tulokulma". No - myös ääni on värähtelyä, ja se heijastuu samalla tavalla kuin valo.

Meluaidat vaimentavat parhaiten korkeita ääniä. Jotta aita vaimentaisi matalia ääniä, sen tulee olla massiivinen, siis esimerkiksi maavalli tai betonia tai kiveä, sillä ääni "kiertää" myös hieman esteen taakse ns. diffraktion vuoksi. Mitä matalampi ääni, sitä helpommin se kaartuu, mitä korkeampi ääni, sitä suoraviivaisemmin se etenee.

Seinä voi olla myös massiivista puuta, Tuusulantien varrella Torpparinmäen kohdalla on esimerkiksi paksuista puupölkyistä tehtyä meluseinää. Itäväylän uusi meluaita on rakennettu peltikoteloelementeistä, yläosassa on muovilevyjä. Suhteellisen pienimassainen peltilevy toimii pikemmin heijastimena kuin vaimentimena.

Häiritsevimmäksi liikennemeluksi koetaan yleensä autojen rengasmelu tai kiskojen kirskuminen tai vinkuna. Kuitenkin myös matalataajuinen melu aiheuttaa tutkimusten mukaan terveydellisiä haittoja, etenkin pitkällä aikajänteellä.

Metron alkuperäisen betonisen meluaidan korotus on hyväksytty HKL:n investointibudjetissa viime vuonna. Korotus tullaan rakentamaan vuonna 2019.

Koko homma vaikuttaa aivan uskomattomalta hölmöilyltä.

  • Pointti yksi. Toimijoiden yhteistyön puute. Eikö suunnittelu- ja rakennustöitä koordinoitu?
  • Pointti kaksi. Todellisuudessa uutta peltistä meluaitaa ei olisi tarvittu ollenkaan. Jos vain alkuperäistä metron meluaitaa olisi korotettu, niin sekä kisko- että autoliikenteen aiheuttama melu olisi vaimentunut asuinalueella ja olisi lyöty kaksi kärpästä yhdellä iskulla.